Gerų atostogų receptai visiems!
Susisiekite
+370 601 23944
Naujienlaiškio prenumerata
Rekomenduojame

Asta Jolanta Miškinytė

TUNISO DIENORAŠTIS

Labai reikėjo atostogų. Pasijutai mirtinai pavargus. Tad akimirksniu aspisprendžiau - skrendu į Tunisą, visgi Afrika ir 1200 km puikaus smėlio paplūdimių...

Savaitės kelionė- tai reiškia 6 dienos atostogų, likusias dvi " suvalgo" skrydis. Nieko tokio, užteks ir 6 dienų. Išnaudosiu jas maksimaliai, pasidarysiu sau aktyvias grožio atostogas.

Hamametas - pirčių miestas, pavadinimas kilęs nuo "hamam" turkiška pirtis. Apie 80 tūkst. gyventojų. Nedidelis miestas. Kažkada XX a pradžioje čia atvyko rumunų milijonierius. Jam ši vietovė taip patiko, jog nusprendė apsigyventi visam laikui. Kadangi kasmet pas jį į svečius užsukdavo vis daugiau draugų, nieko kito nebeliko kaip imtis statyti viešbučius. Taip ir prasidėjo turizmo verslas. Hamameto viešbučiai garsėja užtikrinta paslaugų kokybe ir turi savo pastovius ištikimus klientus, atvykstančius kasmet. Hamametą rinkausi vien dėl viešbučio : ant jūros kranto, thalaso terapijos centras ir galimybė jodinėti žirgais arba kupranugariais. Be to Suse jau buvau prieš 5 metus.

Mano " aktyvios" atostogos

Pirma diena. Po pusryčių viešbučio apžiūrėjimas. Reikia iš anksto susipažinti su visaisprivalumais. Malonus patarnautojas aprodo sporto centrą, maurų kavinę, teniso kortus, nedideles parduotuvėles ir palydi iki jūros. Poros valandų pasivaikščiojimas pajūriu po to maudomės ir deginamės. Po pietų mano dukra skuba jodinėti, dėl šios ekskursijos sutarėm jau ryte. Aš ketinu patikrinti treniruoklių salę, bet palaimingai užmiegu... Vakarieniaujame ilgai ir su malonumu. Viešbučio virtuvei aprašyti neužteks ir poros puslapių. Aš negaliu atsivalgyti ką tik iškeptais brikais - tipiškas Tuniso patiekalas, nepaprastai plonos tešlos pyragėliai verdami aliejuje su nepaprastai skaniu bulvių, kiašinių ar šinatų įdaru. Mano dukra skanauja įvairiausių salotų ir daržovių troškinių. O kur dar skirtingų šalių virtuvių dienos, įmantrūs žuvies patiekalai, šerniena, sriubos...

Omletai pagal tavo pageidavimą kepami tavo akyse ir karšti blyneliai su medum pusryčiams, šviežių braškių sultys. Atskiras saldumynų stalas, ne mažiau kaip 20 skirtingų rūšių...

Antra diena. Ryte pasivaikščiojimas prie jūros, šiek tiek pasideginam ir pasimaudom. Tada einam žaisti skvošo, tuo labai nudžiugindamos vietinius animatorius, kurie susirenka stebėti mūsų partijos už stiklinės sienos. Ko gero esame pirmos europietės, žaidusios skvošą šiame viešbutyje. Po pietų einam aiškintis apie thalaso terapijos centrą. Centro planuotojo nėra, bet paslaugus administratorius mums pasiūlo pusdienio nemokamą atrakciją : hamamas/pirtis ir baseinas. Bėgte į thalaso centrą. Persirengimo kamabaryje gauname minkštus chalatus, rankšluosčius, šlepetes ir kepuraites. Thalaso terapijos centras naujas ir modernus. Graži terasa su panorama į jūrą, puikus didelis jūros vandens baseinas su daugybe įvairiausių srovių, šalia keturios jacuzzi, patogūs minkšti odiniai gultai, rami muzika, neįkyrūs patarnautojai. Mėgaujamės gyvenimu iki pat vakarienės. Vakare dar užsukam į barą. Smalsu, kaip vyksta karaoke. Turiu pasakyti , dainuoja kone visi, išskyrus mus. Viskas. Noriu miego.

Trečia diena. Ryte baseinas ir stalo tenisas. Po pietų susirandame thalaso terapijos centro planuotoją.

-Madam, jums reikėtų daugiau miegoti, jūs atrodote tokios pavargusios,- pirmi žodžiai po tradicinių mandagių paklausinėjimų, kas mes ir iš kur, mane pribloškia.

-Ar jūs pirmą kartą Tunise?- klausia mandagus planuotojas, nuo kurio dvelkte dvelkia mažų mažiausia Sorbona.- Tunisas - tai ne vien kurortai. Yra ir šalies giluma, kur žmonės gyvena labai sunkiai.

Puikiai suprantu šį jaunąjį savos šalies patriotą, nesu tik kvaila turistė, besimėgaujanti prabanga, bet ką galiu pasakyti, tad pritariamai palinguoju galva...

Išsirenkame tradicinę arbabišką relakso procedūrą ghasoul, duktė dar užsisako pedikiūrą, ir traukiame centro link.

Ghasoul- relaksas kūnui ir sielai. Užeiname į arabiškai dekoruotą patalpą ir patogiai įsitaisome. Kvapnūs smilkalai, priblanda, maloni muzika ir mūsų kūnai nutepti molio mase. 25 minutės poilsio, visiškas atsijungimas. Po to dušas ir aš skubu į baseiną. Dar turiu gerą valandą iki vakarienės. Tad galiu pasipliuškenti iki soties jūros vandens baseine ar snūstelėti patogiame fotelyje. Visa oda švelni, lyg šilkinė.

Ketvirta diena. Pasivaikščiojimas pajūriu. Einame Hamameto link, bet į miestą pasukti nesinori. Jūra traukia labiau. Maudomės deginamės. Po pietų dar viena skvošo partiją. Vienam animatorių Bessemui pasižadu kitąmet sugrįžti ir su juo profesionaliai sužaisti skvošo partiją. Į thalaso terapijos centrą nebėra jėgų užsukti. Popietinis miegas ir knygos skaitymas balkone su vaizdu į jūrą. Po vakarienės norisi dar pasivaikščioti prie jūros...

Penkta diena. Scenarijus kartojasi. Po pusryčių jūra, saulė ir baseinas. Toliau jodinėjimas ir vakarienė. Labi norėjau dar kokio nors egzotiško masažo, bet pritrūko laiko...

Šešta diena. Ekskursija Tunisas- Kartagena- Sidi Bou Saidas.

Paskutinis vakaras. Rytoj namo. Nežinau, ar tokių atostogų norėjau, bet galiu pasakyti atvirai, atostogos- tai irgi darbas ir jas reikia planuoti...

Jodinėjimas žirgais arba kupranugariais.

Duktė mane įkalbėjo pajodinėti bent kupranugariu. Tad po pietų stovime prie viešbučio ir laukiame mūsų stebuklingojo vadovo, kuris nuveš iki žirgyno. Prie mūsų prisijungia dar viena prancūzė. Bandome kalbėtis. Iš pradžių prancūzė sakosi geriau mokanti itališkai, nei angliškai, bet pabandžius persimesti pora itališkų frazių, grįžtame prie anglų kalbos. Ji iš Pietų Prancūzijos, atvyksta čia kasmet vien dėl thalaso terapijos centro. Tokių centų yra ir Prancūzijoje, bet Tunise pigiau. Važiuoja viena, namie lieka trys suaugę sūnus ( beveik kolegės- aš auginu tris dukras) ir vyras.

Žirgynas tolokai nuo viešbučio. Kelionė užtrunka apie 25 minutes. Mes dviese sėdam ant kupranugarių, o Ingai tenka arabų žirgas... Mūsų vadovas lėtai žingsniuoja šalia kupranugarių ir visą laiką tarška prancūziškai. Prancūzė bando man vertėjauti. Po valandos jau beveik pradedu suprasti ir prancūziškai... Jojam per dykynes, kur ganosi avys, auga apelsinai ir alyvmedžiai. Už spygliuotos vielos žavinga vila, ji priklauso kažkokiam švedui, o ant kalnelio esančios vilos anglų nuosavybė. Vadovas trumpam nusuka į šalį ir grįžta su dviem puokštėm rozmarino. Pasirodo visos dykvietės pilnos prieskoninių augalų, želiančių ištisais krūmais. ( Liūdnai pagalvojų apie porą nušiurusių vazonėlių bazilikų ir rozmarinų savo balkone.) Ta puokštė iki šiol dar puošia mano virtuvę. Retkarčiais pagardinu jais kokius įmantresnius patiekalus. Ant kupranugario jaučiuosiu kaip laive. O pro šalį pralekia du raiteliai. Mano dukra su vadovu. Šiek tiek pavydu.

Trumpam nulipame nuo kupranugarių ir pakylame į kalniuką. Čia graži panorama: jūra ir visas Hamametas.

-Ne, madam, nefotografuokit. Karinis objektas, - mandagiai paaiškina man mūsų vadovas.

Grįžtame į žirgyną. Čia mūsų jau laukia kvapni arbata ir apelsinai pavėsinėje. Iš kažkur atsiranda būgnai ir dūdmaišis. Mus aprengia kažkokiais sijonais ir kviečia pasimokyti šokti. Dar pasisiūlo nupiešti laikinas chna tatuiruotes. Ir mano koją papuošia neįmantrus ornamentras. Tatuiruotė laikysis lygiai dešimt dienų.

Gerdami arbata šiek tiek pasišnekam su Arfa Hadesu. Jis kilęs iš Kairuano, iš didelės šeimos: 5 seserys ir trys broliai. Gyvena ūkiškai, laiko kupranugarius ir žirgus, tėvas kartais iškeliauja į Sacharą kelioms savaitėms. Hamamete žirgyne dirba jau ketverius metus, bet svajoja pamatyti pasaulį. Artimiausias planas išvykti į Vokietiją, ten jau dirba jo draugas. Nebūtinai žirgyne, sutinka dirbti bet kokius darbus. Nes čia sunku, jei esi iš neturtingos šeimos ir neturi pažinčių, dirbti tenka labai daug, o uždarbis ne kažin koks...

Tunisas-Kartagena- Sidi Bou Saidas

Paskutinė atostogų diena, bet nors vieną ekskursiją reikia pasirinkti. Tad po pusryčių sėdam į autobusą ir pirmyn.

Tunisas Tuniso sostinė. Skamba juokingai, bet čia jau taip išeina, kai pradedam versti šalių pavadinimus. Realiai pati šalis vadinasi Tunisia, o sostinė Tunis. Lietuviškai mes suvienodinome ir šalį ir sostinę.

Bardo muziejus saugo didžiausią pasaulyje antikinių mozaikų kolekciją. Tai buvę bėjaus - turkų vietininko rūmai. Eksponatai surinkti iš viso Tuniso. Smalsu pasidairyti po haremo kambarius, bet didžiausią įspūdį palieka mozaikos ir gidės Eglės pasakojimas.

Tunise apie 2 mln gyventojų. Daug universitetų. Ištisi prancūzų statyti rajonai, primenantys savo stilistika Paryžių, o pagrindinė gatvė - tarsi mini Eliziejaus Laukai...

Kartagena visai prie pat. Teisybės dėlei reikia pasakyti, jog išliko tik  romėnų pirčių griuvėsiai, bet atmosfera ypatinga. Gaila, kad negali visko fotografuoti, nes šalia esanti Tuniso prezidento vilos teritorija, akylai saugoma ginkluotų kareivių. Jos fotografuoti nevalia, gali tekt atsisveikinti su foto juostele, o kitaip Kartagenos griuvėsių bevik nesimato...

Sidi Bou Saidas- tunisietiškas Monmartras, čia renkasi dailininkai. O primena Graikijos Santorinio salą: balti nameliai, mėlynos langinės ir durys. Įamžinti norisi kiekvieną fasadą. GRAŽU. Nedidelėj maurų kavinėje, veikiančioje nuo XVII a , įsitaisome paragauti kavos  ir arbatos. Arbata čia ypatinga: stipri, kvapni ir su kedro riešutais, pateikiama mažuose stikliniuose indeliuose. Eilinį kartą darau klaidą, užsisakau kavos. Kava neskani, o arbata dieviška... Čia pat gavėje perkame ir rytietiškus saldumynus. Sako, jog tik čia jie skaniausi...

Po pietų Le Gulet prieplaukoje - irgi fantastiškai graži vieta- grįžtame į Tuniso centrą. 1,5 h pasivaikščiojimui po mediną- senamiestį. Siaurutė gatvelė kimšte prikimšta prekeivių: keramika, odos dirbiniai, papuošalai, prieskoniai supakuoti specialiai turistams maišeliuose ( nors ir žinau, jog reikia pirkti turguje sveriamus iš didžiausių maišų, bet neatsilaikau), rankų darbo kilimai kilimėliai ir t.t. Mano dukra renkasi būgnelį. Šįkart didelį, profesionalų. Tokių būgnelių vėliau grįžtant į Lietuvą matysiu bent dar keturis. Derybos prasideda nuo 50 dinarų, bet mes neturime laiko... Prisižadame grįžti, pamačiusios panieką pardavėjo akyse, nes pasakyti, jog neturi laiko ir skubi medinoje - pati didžiausia klaida. Geros derybos gali tęstis valandų valandomis. Čia tokios tradicijos ir toks gyvenimo ritmas. Pasijuntu visiškai "sugadinta" europiete...

Bėgte iki autobuso, nes jau šiek tiek vėluojame. Mano aktyvių atostogų dienotvarkėje nebuvo punkto " apsipirkimas". Tad per 1,5 h suspėti tai, kam turėjau savaitę, fiziškai neįmanoma.

Paskutinė vakarienė viešbutyje praeina kiek liūdnokai. Rytoj namo.

Pabaigai išvardinu tai, ko nesuspėjau per tą savaitę Tunise:

1. Savarankiškas pasivaikščiojimas po mediną. Gaila, bet taip ir nenuvažiavom iki Hamameto centro.
  2. Nabuelis - keramikos sostinė. Didysis turgus ten vyksta ketvirtadieniais. Iš Hamameto galima nuvykti traukinuku, kas kainuoja vos keletą dinarų... Mano virtuvės interjere labai trūksta tų spalvingų lėkščių.
  3. Vietinė valgykla- restoranas. Tikras maistas ir geriausia virtuvė tik vietinėse užeigose, kurios primena mūsų senų laikų valgyklas su metaliniais stalais ir ceratinėm staltiesėm. Dar vienas skiriamasis bruožas- ten sėdi vien vyrai, bet maistas čia pats tikriausias.
  4. Visgi gailiuosi, kad neišdrįsau pajodinėti žirgu. Kupranugaris - egzotika, bet ne daugiau...
  5. Reikėjo prisiruošti į turgų ir parvežti namo alyvuogių bei vaisių.

Ir dar pora arabiškų žodžių, kuriuos spėjau užsirašyti:

Sabah el kir - labas rytas

I smi - mano vardas

Hadher - OK , kaip tiksliai lietuviškai?

Chokran - ačiū

Labess- gerai

Kainos

1 TD/Tuniso dinaras apie 1, 6 Lt- 1,8 Lt, kursas labai svyruoja..

Labai graži keramikinė lėkštutė tipo antikvarinė 15 TD parduotuvėlėje

Seifas 2 TD/para

Čiužinys 1 TD/parai arba 5 TD / 7 dienoms

Alus viešbutyje nuo 3 TD

P.s. Medinos kavinukėse Jums pasiūlys bealkoholinio alaus. Tad klauskite iš anksto.

Tekstas ir nuotraukos Astos Jolantos Miškinytės

Be autorės sutikimo kopijuoti ir platinti griežtai draudžiama. Būtina nuoroda į www.kelioniugurmanai.lt